Şeyhini Kaybeden Post San'at
Sanat, günlük
yaşamda An'ın içinde ıskalanan mesafeyi tekrardan yakalayabilmek adına
kurgulanan bir temsildir. Bu mesafe eleştirel mesafe dediğimiz mefhumdur.
Zira yaşamın özü olan deviniminin içinden soyutlanabileceğimiz tek yer sanattır. Sanat ile birlikte "güvenli takip mesafesine" ulaşırız. Gündelik olanın
içinde, mesafe koyup ardından yargıda bulunamayız. Önce yargıda bulunup sonra
el yordamıyla bir mesafe bulmak, anlamlandırmak, kaçan ve doğası gereği
sürekli kaçacak olan gerçekliğin izini süreriz. Mesafe kelimesini açmak adına tefekkür de diyebilirim. Yani seyretme -seyre dalma. Tam bir eylem değil,
eylem-si. Kapsamlı görebilmek adına bir adım geriye çekilme, detaylı bir
okuma için gürültüden uzaklaşma. Tefekkür fiziksel açıdan pasif ancak aktif
bir zihinsel sürece ve çabaya dahil. Yargıda bulunmak ve bulunulan yargıya
mesafe koyabilmek (tefekkür, üzerine düşünme) aynı anda bulunamayacak,
birbirini yutan iki süreç.
Ne yapmayı düşünüyorsunuz?"
Bu soru karşısında Heidegger biraz duraklar ve şöyle der:
— "Hem düşünmek,
hem yapmak, bir soru içinde tam iki fiil birden! Bu benim için çok fazla!"
Sanat
bu imkansızlığı paradoksal bir biçimde bir araya getirebilme yetisine sahip. Ancak
Kendi simülasyonuna dönüşen herhangi bir "şey"in bir anlatı yahut eylem
içermesi olanaksızdır. Sanat bizzat bu sempotumu göstermektedir ne yazık ki. Gerçi
toplumun kitleye dönüşmesi yani artık iletişimin mümkün olamaması, her türlü
gönderinin kitle tarafından emilmesi ve yok edilmesi Sanat’ın da işini
imkansızlaştırmakta. Burada her iki kutbunda birbirini sürekli olumsuzlaması ve
bunu yapmaya istekli olması sorunu var. Kısaca sanat sadece sanat olmadığı gibi
sanatın sorunu da sadece sanatın sorunu olmuyor.
Bu yüzden; Gerçek, Doğru, Temsil, İfade üzerine
biraz kafa yormak gerekiyor.
Nietzsche ''gerçeğe
maske takarak ulaşılabilir diyor''. Zira gerçek, hareket ettirilemez ve
temas edilemez bir mefhumdur. Gerçek gönderge olamayacak kadar bütünlüklüdür. Post Truth kelimesi duyduğum ve gördüğüm en isabetli kelimelerden. Hem gösterileni, çağrışım yaptıkları ve tanımı itibari ile manipülasyona açık hem de göstereni
itibari ile deformasyona, iletişimsizlik haline ,manipülasyona tamamen uygun bir
oluşum. Gerçeğin olamayacağını en baştan kabul eden ve kuralları buna göre
belirleyin diyen açık sözlü bir kelime. Doğrunun devinimi, gerçekte mevcut
değildir. Gerçek kütlevi ve kuşatılamaz olandır. Doğrular ile birlikte esnetilmeye
çalışılır lakin nafiledir. Gerçek üzerine yargıda bulunmak, -Bergson’un
bahsettiği hiçlik ve tümlük kavramları gibi- üzerinde hak iddia etmek ve kapsamaya
çalışmak, tasavvur edilemez.
Temelde doğru da
doğası gereği dolayımsız olmak zorundadır. (Burada Doğru’yu Gerçek’in parçası
olarak kabul ediyorum !). Ancak doğasını ve hürriyetini kaybetmiştir bu çağda. Dolayıma girdiği an (ki bu dolayım ya kendine üzerine kıvrılmak yada
genleşmek suretiyle olur ) hiper gerçekliğe dönüşür. Dolayıma giren doğruda
temsil eden ve edilen ayrımı ortaya çıkar. ''Dolayımsız'' temsil edilen,
''dolayımlı'' temsil eden. Bu yüzden dolayıma giren doğrunun deviniminde yani
farklı bağlam ve kodlara gönderme yaparken çok hassas olunmalıdır. Tıpkı
barutun taşınması gibi hassas bir süreçtir doğrunun dolayıma girmesi yani
taşınması yani devinimi. Ancak -postların çağında bu hassasiyet ıskalanır ve
barut gibi patlar. Bu noktadan sonra üç boyutlu gerçeklik mefhumu, iki
boyutlu soluk kopyaya dönüşür, hiper gerçeklik. (Üçüncü boyutun ikinci boyuta
indirgenmesi demek artık hakikat ile temas edememek, sadece gölgelerden çıkarım
yapmak demektir, tıpkı Platonun mağarası gibi, tıpkı Carl Sagan'ın anlattığı
gibi). Hiper gerçeklik gerçeğin bir kopyası değildir zira temsil eden ile
temsil edilen arasında bağlantı tamamen kopmuştur. ( Sanat bu bağlantı
sayesinde ayakta durdu yüzyıllarca). Bu kopuştan sonra hakikatin sürekli olarak
temsiller üzerinden başkalaşıma uğraması hiç bitmeyecek süreçtir. Çağımızın çıkmazı,
temsil edilenin yadsınması, temsil edene atfedilen ehemmiyettir. Hiç bir
ontolojik dayanağa sahip olunamayan bir dünyada, sanatın temsil şekillerinden
bahsetmek hatta sanatın varlığından söz etmek; ruhban sınıfının aralarında
oynadığı teoloji oyununu oynamak olur. Çağdaş sanat gitgide teolojiye benziyor. ( Belirli bir zümrenin kimsenin anlamadığı bir dille, anlaşılmaz estetik yargıları
zaten ruhban sınıfı eleştirisini doğruluyor günümüzde) İhtiyaç olan sanata
felsefenin soğuk ama kararlı akınlarıyla ilerlemektir. Platonun filozof
kralından ziyade filozof sanatçılara, filozof alımlayıcılara gereksinim vardır. Nietzsche de sanatın oyun olduğunu söylüyordu ancak şuan oyunda değil oyunun simülasyonundayız.
Simülasyona bir kez geçilmeye görsün, ne kadar derine düşebileceğimizi kimse
tasavvur edemez. Sınır bir kere aşıldığında, ontolojik aşınma bir kere
gerçekleştiğinde, sürekli hareket eden ve sürekli kendini olumsuzlayabilen,
kaosun kötü bir kopyası olan dünya ortaya çıkar.
Şeyhin biri müridiyle
giderken bir köyün yanından geçmişler. Şeyh demiş ki:
“Evladım. Ben şu incir ağacının altında biraz nefesleneyim, sen de al şu testiyi, git köyün çeşmesinden dolduruver bir zahmet."
Mürid gitmiş çeşmeye. Bir de ne görsün çeşmenin yanında dünya güzeli bir kız testisini dolduruyor. Takılmış peşine. Yolda aşkını ilan edivermiş. Kız da ondan hoşlanmış ve “Babamdan iste beni" demiş. Delikanlı da gidip babasından Allahın emriyle, Peygamberin kavliyle kızı istemiş. Adamın gözü delikanlıyı tutmuş, “verdim gitti" demiş. Derken çocukları olmuş, aradan yıllar geçmiş, çocuklar büyümüş, hatta en son gelip babalarına demişler ki:
"Baba bize destur ver de gidip rızkımızı arayalım"
Çocuklar gitmişler, derken bizimki iyice yaşlanmış. Bu sırada kayınpederi vefat etmiş, çok geçmeden hanımını da kaybetmiş ve öylece yalnız, tek başına kalmış. Birdenbire incir ağacının altında unuttuğu Şeyhini hatırlayıp “Eyvah!" demiş, “Ben ne yaptım?" Hemen koşup bir testi almış ve çeşmeye gidip testiyi doldurduktan sonra koşa koşa incir ağacının yanına gitmiş.
Bir bakmış ki Şeyh hâlâ ağacın altında ayaklarını uzatmış oturmakta. Şeyh tebessüm ederek şöyle demiş bizim delikanlıya: Evladım, nerede kaldın? Az kalsın ben de gidecektim!
“Evladım. Ben şu incir ağacının altında biraz nefesleneyim, sen de al şu testiyi, git köyün çeşmesinden dolduruver bir zahmet."
Mürid gitmiş çeşmeye. Bir de ne görsün çeşmenin yanında dünya güzeli bir kız testisini dolduruyor. Takılmış peşine. Yolda aşkını ilan edivermiş. Kız da ondan hoşlanmış ve “Babamdan iste beni" demiş. Delikanlı da gidip babasından Allahın emriyle, Peygamberin kavliyle kızı istemiş. Adamın gözü delikanlıyı tutmuş, “verdim gitti" demiş. Derken çocukları olmuş, aradan yıllar geçmiş, çocuklar büyümüş, hatta en son gelip babalarına demişler ki:
"Baba bize destur ver de gidip rızkımızı arayalım"
Çocuklar gitmişler, derken bizimki iyice yaşlanmış. Bu sırada kayınpederi vefat etmiş, çok geçmeden hanımını da kaybetmiş ve öylece yalnız, tek başına kalmış. Birdenbire incir ağacının altında unuttuğu Şeyhini hatırlayıp “Eyvah!" demiş, “Ben ne yaptım?" Hemen koşup bir testi almış ve çeşmeye gidip testiyi doldurduktan sonra koşa koşa incir ağacının yanına gitmiş.
Bir bakmış ki Şeyh hâlâ ağacın altında ayaklarını uzatmış oturmakta. Şeyh tebessüm ederek şöyle demiş bizim delikanlıya: Evladım, nerede kaldın? Az kalsın ben de gidecektim!
Çok sevdiğim ve burada bağlamından
koparıp alıntıladığım bu hikayeyi Dücane Hoca’dan okumuştum. Bu hikayedeki
şeyhi, sanatın şeyhi olarak kabul ediyorum(en azından bu yazı
kapsamında). Sanatımızın şeyhini bir türlü bulamaması yahut onu unutmaya devam
etmesi demek; ne sanatın özüne, ne bu toprakların özüne, ne de zamanın ruhuna
ulaşamamamız demek. Hakikatimizi aramak gibi bir gayemizin olmaması, bitme
noktasına geldiği iddia edilen hakim sanat anlayışının kopya temsilleri haline
getiriyor sanatımızı.
Bir temsil fetişiziminin ortasındayız. Yaşamın
estetize edilmesi adına insanların "markalaşma" sürecinde olduklarını
görüyoruz. İnsanlar kamusal alanda bir temsil bir canlandırma içerisindeler. Bu
canlandırmanın ikinci dereceden vuku bulduğu mecra ise dijital dünya. Bahsettiğimiz
hakikatten kopma yahut şeyhini kaybetme sorunu hayatın her alanına sirayet
etmiş vaziyette. Böyle bir durumda sadece sanatı yargılamak ve kurban etmek
ılımlı muhalefetten öteye geçemez. Her ifade, ifadenin formuyla ifade edilmek istenen arasına bir mesafe
koyar doğası gereği. Bu yüzden hep bir eksik arzu nesnesi kalır tabiri caizse. Ancak
biçimci bir anlayışın önce sanat ardından medya-reklam-sosyal ilişkiler- post-truth
ile birlikte hegemonya kurması; ifade formunun, içeriği tamamen
kapsayabileceği, kuşatabileceği hatta önemsizleştirebileceği yanılsamasına yol
açmıştır. Sanat da buradan payını almış ve üretiminde insani özü ıskalar olmuştur. İnsani
öz yahut içerik bahsettiğimiz şeyhini kaybetme meselesiyle birebir
bağlantılıdır. Hem formun kutsanması hem de formun bir türlü devinimden ve
manipülasyondan kurtulamaması, kaotik bir ilişkiler ağını beraberinde
getirir. Bu kaotik ilişki süreçlerinden sanat da ciddi biçimde payını alır. Bunun
yanında geçmişini inkar eder ve mirasını kabullenmek istemez ( zira kendisi
başka bir statüde sayar kendini ) ancak o reddettiği geçmişin aurası sayesinde
içeriksiz üretimini onaylatabilir insanlara. Bir problem dahi ortaya koyamayan
bu sanat, dogma haline gelmiş bir saygıdan faydalanarak hayalet olarak sürdürür
kendini.
Modernizmin’in programı sanat yönünde tükendiyse,
mevut program hangisidir? Elbette bir takım kavramlar ve isimler üretebiliriz
ancak bunun karşılığı var mıdır? Paradigmaların ekseninden kayması her çağda
alışılagelmiş bir hadisedir. Lakin bu çağı buhrana sürükleyen eksen kaybı tam
olarak nerede işaretlenmelidir? Sanattan bağımsız bu tümellere yanıt bulduğumuzda,
Sanat da yeni bir öz yakalayabilecek duruma gelecektir. Aksi halde çağdan
bağımsız yahut çağı tahlil etmeden sanatı taşlamak nafiledir.
Oğuzcan Sever'in bu yazısı Yeni Sanat 68 Dergisinden alınmıştır.
KAYNAKÇA
Nicolas Bourriaud,İlişkisel Estetik,Bağlam
Yayıncılık
Ali Akay,Sanat Tarihi:Sıradışı Bir Disiplin,Yapı
Kredi Yayınları
Dücane Cündioğlu,Sanat ve Felsefe,Kapı Yayınları
Dücane Cündioğlu,Düşünce Düşlenir,Kapı Yayınları
Jean Baudrillard,Sessiz Yığınların Gölgesinde,Doğu
Batı Yayınları
https://www.yenisafak.com/yazarlar/ducanecundioglu/davulla-zurnayla-bach-icr-edilemez-19309
Post a Comment